Anna Gavalda: Kunpa joku odottaisi minua jossakin

Ihastuin Anna Gavaldan Kimpassa-kirjaan ja siitä tehtyyn elokuvaan. Törmäsin tuohon kirjaan silloin kirjastossa ihan vahingossa. Sattumalta elokuva tuli telkusta vähän sen jälkeen kun olin kirjan lukenut. Ihania olivat! Sittemmin olen lukenut Gavaldalta Karkumatkan, joka oli pieni, lyhyt ja vähän sekava, enkä pitänyt siitä yhtään niin paljon. Tämä novellikokoelma Kunpa joku odottaisi minua jossakin hyppäsi mukaani kirjastosta samaan tapaan kuin ensimmäinen Gavaldani. Lukukokemus ei kyllä taaskaan yltänyt sen ensimmäisen tasolle.

Ehkä se johtuu siitä, että en oikein ole novelli-ihminen. Ei novelleissa mitään pahaa ole, ja olen kyllä lukenut ihan hyviäkin novelleja, mutta jotenkin minulla on sellainen olo, että suurin osa lukemistani novelleista on ollut jotenkin vaan outoja. Ei näissäkään Gavaldan novelleissa mitään varsinaista vikaa ollut, osa oli jopa ihan hyviä, mutta niin takkusi lukeminen. Vain 191 sivua ja monta iltaa tämän kanssa vietin. Hassusti pidin eniten viimeisestä, joka oli ilmeisesti jonkinlainen omakohtainen kertomus kirjailijan ensimmäisen käsikirjoituksen tarjoamisesta kustantajalle. Muissa en jotenkin päässyt kiinni tarinaan ja niiden loppuessa jäin vähän pihalle.

Vaikuttavin novelleista oli Päivän pääuutinen, jossa päähenkilö saa tietää aiheuttaneensa vahingossa onnettomuuden ja tuskailee tämän tiedon kanssa. Myötäelin miehen kanssa tätä tragediaa paljon vahvemmin kuin muissa kirjan novelleissa. Eihän tämä kovin iloinen ollut, mutta eivät olleet oikein ne muutkaan. Kokoelman nimi liittää novellit löyhästi yhteen: useissa kaivataan tai etsitään tai kohdataan rakkautta, eikä oikein tiedetä, miten koko asiaan suhtauduttaisiin.

Olin ehkä odottanut enemmän romanttisuutta ja siksi petyin. En oikein osaa eritellä miksi en pitänyt kokoelmasta, ja ehkä siksi kirjasta kirjoittaminenkin on kestänyt näin kauan. Tai ehkä näissä novelleissa oli niin paljon tavaraa rivien välissä, enkä jostain syystä nähnyt ja ymmärtänyt piilotettuja sanomia, ja sen takia olin vähän eksyksissä tämän kanssa. Vaikea sanoa.

Kunpa joku odottaisi minua jossakin on luettu myös mm. näissä blogeissa: Luettua, Lukuisa, Naakku ja kirjat sekä Satun luetut.

Anna Gavalda: Kunpa joku odottaisi minua jossakin (Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part, suom. Titia Schuurman)
Kustantaja: Gummerus 2001
Sivuja: 191
Mistä luettavaksi: Kirjastosta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Enni Mustonen: Pohjatuulen tarinoita

Satu Rämö: Talo maailman reunalla

Mauri Paasilinna: Rovaniemi-sarja