Lucy Ivison: Silkkiä ja salaisuuksia.

Postaus sisältää *-merkillä merkittyjä mainoslinkkejä. Saan pienen korvauksen linkkien kautta tehdyistä ostoista, mutta yhteistyö ei vaikuta tekstieni sisältöön.

Silkkiä ja salaisuuksia aloittaa Unelmien muotitalo -trilogian, ja sen aihe oli nuortenkirjalle niin poikkeuksellinen, että halusin lukea sen itse ennen kuin laitan sen lainattavaksi. En myöskään ollut varma, minkä ikäisille kirja oli suunnattu, ja siksikin sen lukeminen tuntui tarpeelliselta. Kustantajan tietojen mukaan kirja on sopiva yli yhdeksänvuotiaille, mutta koska päähenkilöt Myrtle ja Silvia vaikuttavat aika paljon vanhemmilta, piti kirjastontädin tehdä tarkistusluku ennen kirjan viemistä koulukirjastoon.



Myrtle Mathers on astumassa palvelukseen Lontoolaiseen Kartano Kohtalonoikkuun. Hänen isänsä on ollut kangaskauppias mutta hänen kuolemansa jälkeen liike on pitänyt myydä ja Myrtlen lähteä palvelukseen. Kartano Kohtalonoikku osoittautuu mielenkiintoiseksi paikaksi, jossa on ystävällinen palvelusväki. Talon vanhimmalle tyttärelle ollaan pitämässä debytanttitanssiaisia ja hänellä on pieni kriisi pukunsa kanssa. Pikkusisko Sylvia on varsin temperamenttinen tapaus, ja kun käy ilmi että Myrtle osaa ommella, alkaa kulisseissa salainen työ iltapuvun valmistamiseksi. Kun puku osoittautuu menestykseksi alkavat Myrtle ja Sylvia yhdessä toteuttaa muitakin tilauksia. Sylvia osaa piirtää upeita luomuksia ja Myrtle toteuttaa ne.

Tyttöjen ystävyys ylittää luokkarajat, ja vaikka Myrtlen ystävä Stan varoittaa häntä sotkeutumasta ylhäisten elämään, ei ystävyys Sylvian kanssa tunnu Myrtlestä vaaralliselta. Varsin vapaasti he saavatkin luomuksiaan suunnitella ja toteuttaa, eikä talon muu henkilökunta tunnu huomaavan Myrtlen sivutöitä lainkaan. Kirja antaakin aika silotellun kuvan palvelijattaren elämästä 1920-luvulla, sillä Myrtlellä tuntuu olevan aika paljon vapaata aikaa sekä talossa että sen ulkopuolella, eivätkä työtkään tunnu kovin raskailta. Sylvia rikkoo rajoja omalla tavallaan olemalla oma kummallinen itsensä perheensä aseman vaatimuksista huolimatta. Hän viittaa kintaalla soveliaisuussäännöille ja vetää tempauksiinsa mukaan milloin kotiopettajattarensa ja milloin Myrtlen. Kaikki ei kuitenkaan suju suunnitelmien mukaan, ja lopussa tapahtuu katastrofi joka on koitua Myrtlen kohtaloksi. Sylvia sen sijaan saa jatkaa elämäänsä kuten ennenkin, vaikka he toteuttivat suunnitelmansa yhdessä. Ystävyyden lujuus ja luottamus punnitaan katastrofin jälkimainingeissa.

Kirjan keskiössä oleva muoti on mukavaa vaihtelua lasten- ja nuortenkirjojen aiheisiin. Aihetta lähestytään Myrtlen ja Sylvian oman kiinnostuksen pohjalta, sillä molemmat suhtautuvat vaatteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen intohimoisesti. Tyttöjen innostus on käsinkosketeltavaa, ja tekstin lomassa olevat muotipiirrokset auttavat lukijaa hahmottamaan, millaisista asuista puhutaan. Muotisuunnittelun sijoittaminen historiaan antaa mahdollisuuden käsitellä aihetta vapaammin ja samalla tuoda esiin yhteiskuntaluokkien välinen kuilu. Vaikka itse pidin kirjasta, en ole varma kuinka kiinnostava aihe on alakoululaisten mielestä. Kirjan luettuani olen kuitenkin kustantajan kanssa samaa mieltä siitä, että se sopii sisältönsä puolesta alakoululaisille. On mielenkiintoista nähdä, millaisia trilogian kaksi muuta osaa tulevat olemaan.

BookBeat: *maksuton kokeilujakso, etu koskee uusia asiakkaita.

Nextory: *maksuton kokeilujaksoetu koskee uusia asiakkaita.

Storytel: *maksuton kokeilujakso, etu koskee uusia asiakkaita.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TJ Klune: Talo taivaansinisellä merellä

Enni Mustonen: Pohjatuulen tarinoita

Satu Rämö: Talo maailman reunalla